DYSCALCULIE IN HET ONDERWIJS

verhaalsommen daarbij zijn reken- en wiskunde opgaven in alle vormen van onderwijs door het realistisch rekenen (met concrete situaties in verhaalvorm) alleen maar taliger geworden. je moet tegenwoordig goed zijn in taal om te leren rekenen, zo lijkt het wel. Je moet eerst de tekst begrijpen om te weten wat de vraag is en dan 16 moet je zelf kiezen welke rekenprocedure je moet toepassen. Iemand die moeite heeft met rekenprocedures, niet talig is, of een beeldende denker is – of een combinatie daarvan – gaat al snel de mist in. Je moet tegenwoordig goed zijn in taal om te leren rekenen, zo lijkt het wel. zo kan het ook! singapore staat al jarenlang bovenaan de ranglijst bij vergelijkende internationale studies naar rekenprestaties bij basisschoolkinderen. deel van dit succes is waarschijnlijk dat in de singaporese methode de nadruk ligt op het visuele rekenen, tekenen en doen en veel minder op taal. op de nederlandse onderwijsmarkt wordt de singaporese methode aangeboden onder de naam Rekenwonders en het lijkt erop dat de uitgangspunten aansluiten bij de karakteristieken van dyscalculie. meesterschap Het meest kenmerkend aan het singaporese rekenen is dat er steeds één wiskundig thema wordt behandeld gedurende een langere periode. een mathematisch onderwerp, bijvoorbeeld breuken, wordt volledig uitgediept. de nadruk ligt op ‘meesterschap’; het bereiken van volledig inzicht in een probleem. Hierdoor beklijven deze onderwerpen beter. Afbeeldingen de leerlingen krijgen rekenopgaven in de vorm van afbeeldingen en leren om deze zelf schematisch tekenend weer te geven. de afbeeldingen in Rekenwonders zijn geen illustratie bij de opgave,

17 Online Touch DYSCALCULIE IN HET ONDERWIJS Home


You need flash player to view this online publication